Tom Davies: Designer, forretningsmand, horn-entusiast & perfektionist

Den verdenskendte brilledesigner Tom Davies har opnået lidt af en stjernestatus i branchen. Han har lige besøgt Danmark og 14 optikere var mødt op til Alivestyles event for at blive inspireret af metoderne, som manden bag de sorte, firkantede briller og den store succes benytter sig af.

af redaktionen

”Hvorfor tror du, at du er blevet så succesrig med det, du laver?” Der kommer en kort kunstpause.
”Jeg er kun lige startet,” svarer manden bag det eksklusive brillemærke TD Tom Davies, med sin charmerende, tykke London-accent.
Hvis Tom Davies kun lige er startet, går han en lys fremtid i møde. For siden han startede sit eget mærke i 2002, har han designet briller til Angelina Jolie i storfilmen ”The Tourist” og Supermand/Clark Kents brillelook i filmen Batman vs. Superman: Dawn of Justice. Og nå ja, så er selveste Mr. Ed Sheeran, der står bag megahits som ’Shape of you’ og ’Perfect’, hans største kunde.

Jordnær, britisk gentleman

Tom Davies har karisma. Han har en evne til at tiltrække sig omgivelsernes opmærksomhed, når han fortæller en af sine mange historier – og man kan ikke lade være med at glemme alt andet og bare lytte. Jeg møder ham for første gang til et event hos Alivestyle på Tirsbæk Gods, lidt uden for Vejle. Han står med en hotdog i den ene hånd, mens han rækker mig den anden, for at hilse på.
”Hello, I’m Tom – nice to meet you”.
Meget britisk, meget høfligt. Nogle ville måske miste jordforbindelsen, hvis de havde opnået de samme ting, som Tom Davies har. Men der er ikke skyggen af ophøjethed over ham. Han er helt nede på jorden, imens han står og smalltalker med optikerne, der forhandler Tom Davies briller rundt omkring i Danmark. De er mødt op hos AliveStyle for at få indsigt i Tom Davies materialer og i særdeleshed dagens fokus; horn. Derudover kan de også blive klogere på, hvordan de bliver bedre til at sælge ”Tom Davies-oplevelsen” med skræddersyede briller.

Kort og godt – med en masse detaljer

”Det første, alle journalister altid spørger mig om, er, hvordan det hele startede. Men nu får I den alle sammen – også jer, der har hørt historien før. Jeg prøver at gøre det kort”
Fortællingen bliver ikke særlig kort. For der dukker hele tiden en masse sjove detaljer og strøtanker op, som gør hans fortælling meget underholdende at lytte til. Som da han f.eks. blev fløjet på privatjet fra London til Rom for at møde Lee Kun-Hee, formanden for Samsung. Tom fik 10 minutter til at fremvise 10 par briller til den magtfulde milliardær.
”Da jeg trådte ind over dørtrinnet, var det første jeg udbrød: Det er da noget af en fladskærm, der hænger der på væggen. Til det responderede Mr. Chairman Lee: Verdens største. Jeg fik vist ham brillerne, og hans eneste svar var: Jeg tager dem alle, siger Tom og fortsætter:
– Det skal lige siges, at der var tale om briller til 5000 pund stykket. Derefter blev jeg kørt til lufthavnen, og sat på en lidt mere lavpris løsning end min ankomst. Det blev et Easyjet fly tilbage mod London”

The City of Opportunities

Det er svært at forestille sig, at manden foran os i det tydeligt dyre, mørkeblå jakkesæt engang måtte sælge alt, hvad han ejede, inklusiv sin guitar, for at få råd til en flybillet til Hong Kong. Ikke desto mindre var det sådan, den selvsikre og nyuddannede film og tv-mand Tom Davies kom ud i den store verden for at skabe sin egen succes. Med kun 200 pund på lommen.
”Det sted, jeg boede, var virkelig ikke et sted at bo for mennesker. Der var skimmelsvamp på væggene og kakerlakker på gulvet. Det mindede faktisk om en afghansk fængselscelle.”
Men det var ikke meget, Tom nåede at opholde sig i lejligheden. For imens han delte jobansøgninger rundt i hele byen, lå der allerede fem jobtilbud klar til ham efter kun tre uger. Hans formodning om, at det var en by med muligheder, var altså ikke helt forkert. Pludselig sad han på sit eget private kontor i en skyskraber med udsigt over hele Hong Kong og skulle designe mobiltelefoner.
”Så sad jeg der. Helt nyuddannet og uden erfaring og havde fået denne her kæmpestore stilling,” siger Tom Davies.

Tom valgte ikke brillerne – de valgte ham

Faktisk har hele Toms karriere vist sig at være en blanding af at opholde sig på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt – blandet med en god portion hårdt arbejde og talent for design og forretning. Hans første møde med brillebranchen var også lidt af et sammentræf, og det krævede en smule overtagelse af headhunteren at få Tom med på holdet.
”Han prøvede at forklare mig, at brilledesign ville blive det største – eftersom det jo er det første, man ser, når man kigger på folk. Mit svar var, at jeg ikke brød mig specielt meget om briller,” siger Tom.
Men det ene tog det andet, og nu var Tom Davies pludselig gået fra telefondesigner til brilledesigner. Han købte derfor et Vogue magasin og begyndte at tegne briller på modellerne for at øve sig.
Skæbnen ville, at Tom tilfældigvis delte kontorafdeling med et mediebureau. Han faldt en dag i snak med en journalist, der gerne ville skrive en note i avisen om Toms designarbejde. Dagen efter havde han en helsides artikel i Financial Times og efterfølgende en forretning til en kvart million britiske pund.

Kærlighed til horn

Siden da har solen skinnet på Tom Davies, der siden 2002 har opbygget et brand, som udgør cremen i optikbranchen. Måden han blandt andet har opnået sin status på, er med sin store viden om briller generelt og brug af high end materialer såsom horn til brillestel.
Og inden nogle råber vagt i gevær, når de hører ordet ’horn’, så er der altså ikke tale om krybskytter og døde næsehorn i Afrika. For der er selvfølgelig styr på dyreetikken. Hornene kommer nemlig fra opdrættede ressourcer i Indien, Afrika og Storbritannien.
”Det er ikke-truede husdyr, vi bruger, som også leverer mælk og læder – hvilket gør hornene til et naturligt biprodukt,” siger Tom.
Hans passion for materialet skinner igennem, da han sender forskellige horn rundt i lokalet, så vi rigtig kan se og mærke, hvad brillerne består af. Det ene er fra en britisk bøffel, det andet fra en afrikansk – men det bedste horn findes ifølge Tom på den indiske bøffel.
”Jeg har en meget stor forkærlighed for lige præcis det her materiale. Mine stel, der består af bøffelhorn, er nogle af de smukkeste. Det føles fantastisk, når man bærer brillerne – faktisk som hud på hud. Det her er ikke bare mode eller et mærke, du kan flashe. Bøffelhorn er et premium luksusprodukt, men på en meget underspillet måde.”

Man kan, hvad man vil

Fascinationen for bøffelhorn startede for alvor, da han for år tilbage blev spurgt, om det var noget, han kunne levere et brillestel i.
”Ja, hvorfor ikke, tænkte jeg dengang. Det var så en meget dyr beslutning. For det er virkelig et svært materiale at arbejde med – og svært at få fat på. Det irriterede mig, og jeg blev opsat på, at jeg skulle finde ud af alt, der var at finde ud af om det her materiale, siger Tom Davies og fortsætter:
”Så jeg rejste verden rundt for at blive klogere på horn. I dag vil jeg gerne dele min store viden med alle, jeg møder på min vej – for det er ikke bare lige noget, man kan slå op i en bog eller på nettet. Tro mig.”

Unge og ældre er enige om ny trend

”Stort og tykt stel – det vil starte rigtigt i 2019 og vokse sig stort i 2020, tror jeg.” Ifølge brille mogulen vil vi komme til at se mere til de større og tykkere stel frem for de tynde og oversize stel, der hitter i dag. Hans begrundelse er, at folk i start 40’erne søger tilbage til noget, de gik med for 10 år siden.
”De finder deres gamle briller og tænker: Wow, jeg så godt ud dengang – sådan vil jeg gerne se ud igen”
Men det er ikke kun folk, der er på udkig efter deres yngre look, som er hoppet med på ”big and chunky”-bølgen.
”Jeg har lige afholdt et event for unge instragram-influencers, der hver har over 100.000 følgere. Da de skulle vælge et par af mine briller, pegede tendensen også mod de større og tungere stel. Det er bare et gæt, men begge grupper peger den vej.”

Kvalitet frem for kvantitet

Forskellen på trend og kvalitet er, at kvalitet går aldrig af mode. Det, der blandt definerer en god kvalitetsbrille for Tom, er en brille med et solidt stel – selvom det måske kan være svært at se forskel på god og dårlig kvalitet med det blotte øje.
”Mange putter dyrt glas i et billigt stel, og det kommer – undskyld mit udtryk – til at ligne lort et år senere. De mister formen, shinen og i nogle tilfælde lakken.”
Tom tager sine egne briller på helt skævt, for at vise, hvordan et stel i dårlig kvalitet kommer til at se ud med tiden. Han er en performer, det ses tydeligt. Og det bringer mig måske lidt tættere på svaret på spørgsmålet om, hvordan han har opnået sin succes.
”Mine kunder får en skræddersyet brille – og oplevelse. Jeg vil ikke sige, at det er teater, for jeg går oprigtigt op i mine kunder. Men jeg overspiller også en smule, rører ved mit imaginære skæg, kigger op på kundens ansigt, imens jeg måler med fingrene,” siger Tom og fortsætter:
”Udover at levere et godt produkt, er det næsten ligeså vigtigt at yde god service. Det er det der ekstra, som i sidste ende gør, at kunden kommer tilbage og køber igen.”



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

30.12.24 Bestillingsfrist annoncer 26.11.24