Mere end 2,5 mio. danskere er fyldt 40 år, og har man først passeret 40 års mærket, er risikoen for presbyopi stor, og man bliver dermed også en potentiel kunde til skærmbriller.
Der er med andre ord en stor kundemasse, som kun venter på, at optikerne hjælper dem med deres synsproblemer og guider dem til en mere klarsynet tilværelse.
“Mange tænker umiddelbart, at skærmbriller ikke er det produkt, hvor den helt store avance ligger, men det kommer helt an på, hvordan man anskuer det. Mange der kommer til optikeren med et behov for skærmbriller, er nemlig ikke kunder i forvejen. Og en ting er jo at hjælpe dem til et bedre syn i arbejdssammenhæng, men de har måske også udfordringer med synet, når de kører bil, dyrker sport eller læser i en bog,” siger Nana Lannik.
“Hele vores forarbejde om rekvisition er faktisk et rigtigt nyttigt værktøj til optikerne…”
Hver gang virksomheder og offentlige instanser vælger at indgå en såkaldt samarbejdsaftale med Dansk ErhvervsOptik, får virksomhederne først og fremmest opfyldt deres ansvar i forhold til Arbejdstilsynet, når det gælder medarbejdernes synsbehov ved skærmarbejde. Men medlemsbutikkerne får ifølge Nana Lannik også adgang til et flow af nye potentielle kunder. Denne kundegennemstrømning kan optikeren med fordel bruge, når nye kunder besøger butikken.
”Ved at dele sin viden og være løsningsorienteret på flere parametre end blot behovet for en skærmbrille, kan optikeren med fordel også afdække et eventuelt behov for en solbrille, en læsebrille, en privat progressiv brille, kontaktlinser eller anbefale kunden synstræning,” råder Nana Lannik.
“Det handler om at få øje på kundens behov, som han eller hun ikke var klar over eksisterede. Og så handler det om at give den helt rette rådgivning og service, så kunden bliver tilfreds og anbefaler dig videre i sit netværk – eller selv besøger butikken igen,” påpeger Nana Lannik og uddyber:
“Du skal altid forsøge at ramme kunden i øjenhøjde, når du rådgiver om optikkens verden. Som optiker møder man kunder med mange forskellige historier, og det er vigtigt, at man udviser tålmodighed og giver sig tid til at lytte, for det er tit herigennem, man finder frem til, hvad kunden har behov for.”
Dansk ErhvervsOptik hjælper virksomheder og optikere med at connecte med hinanden. Virksomheden kontakter typisk Dansk ErhvervsOptik, efter en medarbejder har bedt om skærmbriller. Herefter kan medarbejderen med en udfyldt rekvisition i hånden besøge en optiker efter eget valg og finde det rette par briller.
“Hele vores forarbejde om rekvisition er faktisk et rigtigt nyttigt værktøj til optikerne. Hvis de læser rekvisitionen, er størstedelen af arbejdet nemlig gjort på forhånd, og så handler det blot om at gøre, som optikeren plejer at gøre – nemlig foretage en synsprøve og herefter vejlede om glas og stel,” siger hun.
“Som optiker møder man kunder med mange forskellige historier, og det er vigtigt, at man udviser tålmodighed og giver sig tid til at lytte, for det er tit herigennem, man finder frem til, hvad kunden har behov for…”
Dansk ErhvervsOptik tager indimellem på virksomhedsbesøg for at vurdere arbejdsforholdene for den enkelte medarbejder. Nogle gange er et par skærmbriller ikke nok – eller måske endda slet ikke nødvendige. Der er måske snarere behov for at få indstillet arbejdsstationen korrekt.
“Det handler lige så meget om at lære virksomheden gode ergonomiske principper som fx at få skærmen placeret i korrekt højde og afstand, indstillet stolen og lyset rigtigt og sikre, at medarbejderen har bevægelighed i jobbet med hæve-sænke borde. Den såkaldte dynamiske tilgang er i høj kurs, da mange studier viser, at vi bliver nedslidt for hurtigt af statisk arbejde,” forklarer Nana Lannik.
Det er hendes erfaring, at et besøg fra Dansk ErhversOptik giver stor værdi for virksomheden, da det ofte ender med, at der i samarbejde laves gode løsninger for medarbejderen.
”For det meste er det små tilretninger, der skal til, for at skabe en stor positiv forandring og højere arbejdsglæde. Jeg oplever også tit, at andre medarbejdere også ønsker at få kigget på deres arbejdsstationer, når vi er i gang, og de er meget motiverede for at få både en optimal arbejdsstation samt vide, om de har brug for skærmbriller,” siger Nana Lannik og tilføjer:
“Det er en rigtig god investering, for du binder jo en form for loyalitet med virksomheden, der kan give mersalg på sigt.”
“Hvis du på forhånd har et anstrengt forhold til skærmbriller og synes, det er spild af tid, så får kunden ikke en særlig positiv oplevelse. Men går du positivt og proaktivt ind og hjælper kunden med at spotte behov, han eller hun endnu ikke var bevidst om, så er der store muligheder i skærmbrillesalg. Det handler om at anskue salg af skærmbriller i et bredere perspektiv” siger hun.
Naturligvis handler det også om timing, for det er alt andet lige noget nemmere at sælge flere produkter til en kunde, der har udsat behovet for skærmbriller så længe, at der også er potentiale i salget for progressive briller og solbriller med styrke.
“Jo større forskel du kan gøre for kundens syn, desto bedre service oplever han eller hun. Og desto mere tilbøjelig er kunden til at anbefale dig i sit netværk.”