Passioneret spiller i optometriens superliga

Efter syv år som salgs- og produktchef hos Essilor valgte Thomas Nielsen at sige sit job op uden at vide, hvad fremtiden ville bringe. Men en ting vidste han. Han savnede at blive fagligt udfordret. I dag knap to år senere er han – efter at have været forbi en optikforretning i en kort periode – landet i et job blandt dygtige kolleger hos EuroEyes, hvor hans faglighed er i spil hver dag.

AF LONE HELLESKOV FOTO: NICOLAI MØRK / KAM PHOTOGRAPHERS

BLÅ BOG

NAVN
Thomas Nielsen, 54 år.

KARRIERE
Uddannet optometrist fra Optikerhøjskolen Frederiksberg 1995. Arbejdede som optometrist hos Thiele 1995-1997 og hos Poul Stig Briller 1997-2001. Herefter Store Manager hos Øjenlægens Optik 2001-2004. I årerne 2004-2013 hhv. Sales Consultant og Sales Manager hos Lindcon Optical Group. 2014-2015 Regional Sales Manager hos ZEISS Medical og i perioden 2015-2022 Sales and Product Manager hos Essilor Instruments. Arbejdede som Optometrist hos Bak Optics i syv måneder I 2022. Fra august 2022 optometrist hos EuroEyes.

FRITID
Thomas Nielsen bor med sin kone og søn i et nybygget rækkehus tæt på vandet i Snekkersten. Parret har tre børn, hvoraf de to ældste er flyttet hjemmefra. Er passioneret FCK-fan, har netop taget duelighedsbevis sammen med sin søn og købt en motorbåd. Elsker desuden mad, vin og rejser og er hvert år i Sydspanien.

Med en imponerende udsigt til FCK’s hjemmebane – Parken på Østerbro i København – modtager optometrist Thomas Nielsen hver dag nye kunder på øjenklinikken EuroEyes. Han er den første de møder, når de ønsker at blive fri for briller med en laserbehandling eller en linseoperation.

Thomas fortæller passioneret om jobbet, han søgte en sommerdag for knap to år siden, og som er en helt anden genre indenfor optometrien, end han tidligere har arbejdet med.

Forinden havde han været Sales and Product Manager hos Essilor Instruments i syv år og i en kort periode på syv måneder forbi Bak Optics i Hellerup.

”Jeg har aldrig lagt en karriereplan men bare ladet jobbene komme til mig, og på den konto har jeg været ekstrem heldig. Men med Essilor var det noget andet. Her sagde jeg spontant op, for jeg trængte virkelig til at prøve noget andet. Jobbet må ikke blive den der pladespiller, der kører dag ud og dag ind. For mig er det i hvert fald et signal om, at det er tid til at tænke sig om. Og det er jo nødvendigvis ikke firmaets skyld, men hvis man kommer med en masse gode idéer, og andre ikke synes det samme, så må man overveje sit næste træk,” mener Thomas.

Hans næste træk blev et møde med indehaver af Bak Optics i Hellerup, Jesper Bak, som Thomas havde solgt en del instrumenter til i sin tid hos Essilor. De blev enige om en ansættelse.

”Jeg havde ikke været i forretning i mange år og tænkte lad mig prøve at komme tilbage til rødderne. Det var fint i en periode, men omvendt så fandt jeg også hurtigt ud af, at det ikke var her, jeg skulle blive gammel. Arbejdsopgaverne var for små til min mentalitet rent fagligt, og jeg savnede mere fleksibilitet i hverdagen, som man selvfølgelig ikke kan få i en butik, hvor man er nødt til at være der i åbningstiden.”

Udfordret fra første dag

Thomas begyndte at sondere jobterrænnet, og da stillingsopslaget som optometrist hos EuroEyes dukkede op i foråret 2022, var han ikke i tvivl om, at han skulle sende en ansøgning afsted. Han kom til samtale, og både øjenklinikken og han ramte plet, som han udtrykker det.

”Jeg har på intet tidspunkt fortrudt. Jeg ville så sindssygt gerne have det job, men lige da vi havde underskrevet kontrakten, begyndte tvivlen at melde sig. Tør jeg det, kan jeg? Det er krævende at skifte job, og fagligheden skulle jo have et nøk op. Jeg skulle vænne mig til journalføring og GDPR og måtte også en tur tilbage på skolebænken.”

EuroEyes har en intern uddannelse udviklet af virksomhedens chefkirurg, og den skulle Thomas bestå for at blive klar til at møde klinikkens patienter. 
”Det er klart, at vi skal være klædt på fagligt på alle niveauer. Der ligger et stort ansvar i at operere andres syn, og vi kan jo ikke som hos optikeren sige til kunden: ”Vi skifter lige glasset”. Thomas’ job består primært i at modtage nye kunder, fortælle dem om operationen og udføre de indledende undersøgelser.

”Jeg laver forprøver, synsprøver, OCT, måler briller ud, tjekker grå og grøn stær, kontrollerer tårefilmen, spørger ind til medicinforbrug og tidligere operationer. Vi kontrollerer alt, og er der noget, så finder vi det. Vi laver ikke noget, der ikke fungerer. Rent etisk kunne vi ikke finde på det, og rent forretningsmæssigt ville det jo være hul i hovedet.”

Kollegaerne betyder alt

Spørger man Thomas, hvad det bedste er ved hans job, er han slet ikke i tvivl.

”Det er måske lidt klichéagtigt, men jeg kan 100 pct. ærligt sige, at det er mine kolleger. Jeg har været en ’lone wolf’ ude på landevejene i mange år og på mange måder kørt mit eget løb. Her har jeg rigtige kolleger, og jeg føler vi er et team med et fælles mål.”

Personalegruppen tæller 30 ansatte og består af sekretærer, operationssygeplejersker, optometrister og kirurger.

”Det er nogle skarpe hjerner, jeg arbejder sammen med, så jeg har lige skullet spidse blyanten og komme ned i værktøjskassen igen, da jeg jo har væk fra faget en del år, men vi er supergode til at hjælpe og lære af hinanden. Heldigvis er det også sådan, at vi hele tiden får feedback på vores arbejde og bliver bedt om at deltage i forskellige kurser, og det gør, at jeg lærer noget dagligt. Det er meget motiverende.”

Lidt af en cirkushest

Kommunikation med mennesker kombineret med et udtalt sælger-gen ligger dybt i Thomas’ DNA og er også en motivationsfaktor for ham i det daglige arbejde.

”Jeg har hele mit liv har levet af at sælge ting, og det kommer jeg også til at udnytte her hos EuroEyes, hvor vi er begyndt at tage ud til større livsstilsmesser som f.eks. Mad Bolig Design i Bella Centret, og vi forsøger også at starte samarbejder op med optikere.”

Det er vigtigt for ham at understrege, at der selvfølgelig ikke er tale om pistolsalg, og at han mere ser sig selv som formidler og mægler mellem virksomheden og kunden end decideret sælger, og så skal det faglige selvfølgelig være 100 pct. i orden.

”Men der ligger en cirkushest gemt i mig. Jeg vil gerne have, at det går godt og er glad for at få ros og fejre succeserne med mine kolleger.”

EuroEyes har eksisteret i 25 år og tilbyder – ud over København – også operationer i Århus og Ålborg, ligesom de har satellitklinikker i Esbjerg, Herning og Odense.

Frihed er vigtigere end penge

Thomas har prøvet en række forskellige jobs i sin karriere – fra ansat i forretning og chef hos Øjenlægens Optik til mange år som sælger af instrumenter i større internationale virksomheder.

”Da jeg gik ind i optikfaget, troede jeg, at jeg skulle stå i forretning resten af mit liv, men det har jeg i hvert fald fundet ud af, at man ikke skal, hvis man ikke vil. Jeg føler mig meget privilegeret over at have været ansat i store dele af branchen og har altid opsøgt nye muligheder og haft heldet med mig.”

Thomas lægger ikke skjul på, at han elsker den frihed, hans nye karriere giver ham mulighed for.

”Tidligere var jeg på landevejen 60.000 km om året og havde omkring 30 overnatninger, og når jeg kom hjem, var der lige en mail eller et telefonopkald, der skulle besvares. Nu arbejder jeg 37 timer om ugen, som jeg fordeler på fire dage, og når jeg kommer hjem, kan jeg holde fri. Det er et meget stort privilegie. For det sted jeg er i livet nu, er frihed vigtigere for mig end penge.”

Han er også gået en del ned i løn ved at vælge jobbet hos EuroEyes, og nogle vil måske mene, at det er et skridt ned ad karrierestigen.

”Det er det måske også ud fra den betragtning, at jeg kom fra en stor international virksomhed med både budget- og personaleansvar, men i mit nuværende job bliver jeg udfordret på fagligheden hver eneste dag, og det giver mig en utrolig stor arbejdsglæde.” 
Hvor ser du dig selv om 5 år?

”Jeg arbejder fortsat hos EuroEyes. Det tiltaler mig, at der hele tiden sker en udvikling, og at firmaet forlanger, at jeg følger med og udvikler mig.

Samtidig er jeg nået en alder, hvor jeg har en vis faglighed, som jeg kan dele ud af både til kolleger og kunder, og der er ikke rigtig længere nogle spørgsmål, der kan ryste mig. Det synes jeg er rart,” siger Thomas med et stort smil.



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

30.12.24 Bestillingsfrist annoncer 26.11.24