Jeg er så heldig, at min passion også er mit job

Drømmen om egen forretning er et stort ønske for mange optikere, og en del vælger karrieren som selvstændig. Men hvad betyder det i praksis, og hvilke muligheder er der i fremtiden? Vi har mødt optikere, der er gået solo men driver brillebutik på hver deres måde – enten som franchisetager, medlem af en indkøbsforening, køber af et koncept og som 100 procent herre i eget hus. Her fortæller de om baggrunden for valg af forretningsmodel, hvilke udfordringer de oplever i hverdagen, og hvad de lykkes med.

Af Clara Edgar Jakobsen

TEMA
Livet som selvstændig optiker
Navn:
Søren Frid
Baggrund:
Uddannet købmand, men i 1989 uddannet optiker i Wolthers Briller på Vesterbro. I 1994 butiksbestyrer i Thiele og har gennem årene været en del af forskellige optikerforretninger af forskellig form. I 2014 åbnede Søren Frid Optique i Roskilde, der i 2017 blev en del af Nyt Syn kæden.
Indehaver af:
Søren Frid Optique i Roskilde
Forretningsmodel:
Medlem af Nyt Syn kæden, der er en frivillig optikerkæde, hvor du bevarer din selvstændighed. Medlemskabet giver en række fordele – fx indkøbsaftaler, ZEISS certificering, faglig sparring og efteruddannelse samt forretningsmæssig assistance.

Ved bordet er der plads til både god snak og kaffe.

Hvorfor valgte du at blive selvstændig optiker?
“Fordi det giver mig en stor frihed til at kunne vejlede mine kunder til de løsninger og produkter, jeg mener, er bedst til dem – Jeg er ikke nødt til at sælge briller, brilleglas eller kontaktlinser, som jeg ikke står indenfor i pris og kvalitet.”
Hvad er baggrunden for dit valg af selvstændighedsform?
“Vi har valgt Nyt Syn som samarbejdspartner, fordi sparring med andre ligesindede butikker betyder meget for os. Med Nyt Syn kan vi dele de gode ideer med kollegaer i kæden, og vi bliver rystet sammen af nogle fælles kampagner, samtidigt med at vi har frie hænder til prispolitikker, kampagner, udvalg og mærker, som passer til os.”

En almindelig dag begynder typisk en time før åbningstid med at bestille briller og kontaktlinser fra gårsdagens salg

Hvad betyder dit valg i din dagligdag er der særlige hensyn, du skal tage?
“Jeg er selv ansat i vores butik som optiker og arbejder på papiret 37 timer om ugen, men jeg tror ikke, der er nogen selvstændige optiker, der kun arbejder 37 timer. Hvis der er kursus, sygdom, barsel eller andet, så er der jo kun mig til at træde til.
Jeg tog valget sidste år at skifte revisor, som står for stort set alt mit bogholderi, så jeg får mere tid til mine kunder og gør, at min fritid fungerer bedre, fordi jeg har færre bekymringer. Det koster, men i sidste ende sparer jeg mange penge på det.”
Hvordan ser en helt almindelig dag ud for dig?
“En almindelig dag begynder typisk en time før åbningstid med at bestille briller og kontaktlinser fra gårsdagens salg, da vi typisk har mest travlt sidst på dagen og frem til lukketid.
Når butikken så åbner, begynder kunderne at komme, og vi tager os af dem med det samme, så vi booker ikke altid en masse tider i bogen. Det betyder, at der nogle gange er kø til prøverummet, men så er der kaffe at tage og tid til en lille snak. Vi har eget værksted i butikken og sliber selv alle de briller, vi sælger, det er måske gammeldags, men det giver os en følelse af at kunne stå bedre inde for brillen fra start til slut.”
Hvad er fordelene ved at være selvstændig?
“Det bedste ved at have sin egen butik er friheden under ansvar!
Jeg elsker det store rush, når kunderne vælter ind og står i kø og venter på, at det bliver deres tur!
Jeg elsker mit job og hvem kan være så heldig at have sin passion som job!
Fordelen ved Nyt Syn er, at der er nogle årlige kampagner, vi er med i, men at vi ellers selv styrer vores markedsføring og vælger, hvordan og hvor vi vil brande butikken. Vi har hos os brugt penge på Facebook og den lokale avis, men fra næste år overvejer vi at droppe avisen helt og kun satse på sociale medier, og det er helt op til os selv. Vi kan også benytte os af at købe ind fra de leverandører, som Nyt Syn forhandler aftaler med og få en bonus, men vi har hos valgt, at det gør vi ikke, fordi det er vigtigere for os at have de rigtige mærker og stel til vores kunder, og det står os også helt frit for at lave den prioritering.”

“Optikernes fortjeneste vil blive mindre på den enkelte brille, men større i kroner. Det er, fordi alle har brug for mere end et par briller i dag. Der skal bruges briller til sport, arbejde, solbriller og meget mere.”

Hvad synes du er de største udfordringer i hverdagen?
“Det er ikke altid nemt at være selvstændig, da det jo stort set er alt, der skal være tjek på!
Det vigtigste er kunderne, de skal jo føle, de er en del af butikken og ikke bare et kundenummer. Derfor er det vigtigt for os at kende og genkende kunderne og give dem en hyggelig oplevelse.
Så er der alle de andre ting, som tit tages for givet: Annoncer, Budgetter, løn, arbejdstidsskemaer, ferieplanlægning, vareindkøb, bogholderi, regnskab, og så kan det være en udfordring at have is nok i maven i en tid, hvor markedet er presset på pris og konkurrence.
Der er også udfordringer ved at være med i en kæde, hvor vi alle har frihed, men en samlet bestyrelse, fordi der ikke er nogen, der bestemmer, hvordan vi hver især må drive forretning. Hvis noget kører med et tilbud, som de ikke gør i andre butikker – eksempelvis tag to for én pris – kan det nogle gange godt give lidt palaver.”


Søren giver sig altid den tid, som skal til for at give en god oplevelse. Derfor er kunderne også villige til at vente lidt ekstra på det bliver deres tur.

Hvis du skulle give et bud på fremtiden inden for optikbranchen, hvad ser du så?
“Fremtiden i optikerbranchen er utrolig spændende med alle de muligheder, vi har.
Vi har en prisboble i dag, som på et tidspunkt vil sprænges. Det vil både komme optikerne og kunderne til gode.
Optikernes fortjeneste vil blive mindre på den enkelte brille, men større i kroner. Det er, fordi alle har brug for mere end et par briller i dag. Der skal bruges briller til sport, arbejde, solbriller og meget mere. Der ligger et kæmpe potentiale i at afdække alle kundens behov og fastholde dem som kunder i den samme butik, så de kommer tilbage, hver gang de får lyst til et par nye briller eller skal have rettet noget til.”



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

30.12.24 Bestillingsfrist annoncer 26.11.24