Jeg føler mig som en POWERWOMAN

Det er hårdt at åbne sin egen forretning – og at gøre det ugen før, Danmark officielt lukker på grund af corona, virker næsten umenneskeligt. Men det var, hvad Ragnhild Modigh Hansen oplevede, da hun officielt slog dørene op til Dragør Optik i begyndelsen af marts sidste år. Nu er hun kommet ud på den anden side og føler sig stolt og stærkere end nogensinde.

Af Lone Helleskov Foto: Klaudia Raj

BLÅ BOG

NAVN: Ragnhild Modigh Hansen

ALDER: 40 år

UDDANNELSE: Udlært optometrist fra TEC Frederiksberg i 2011

JOB: Elev og udlært i Profil Optik i Køge. Herefter ansat seks år i kundeservice hos Carl Zeiss Vision i Malmø 2011 – 2017. Souschef hos Optic Ama´r fra 2017 – 2019. Optometrist og ejer af Dragør Optik fra 2020

PRIVAT: Gift med Jonas Modigh Hansen – Brand Account Manager hos Luxottica og medindehaver af Dragør Optik. Parret har Vidar på 7 år og Embla på 5 år.

På den lille hyggelige handelsgade Kongevejen i Dragør ligger de stemningsfulde gulkalkede huse med grønne vinduer side om side. De fleste af dem huser små, hyggelige caféer og butikker, og i nr. 15 B i den gamle grønthandel rykkede optometrist Ragnhild Modigh Hansen ind i marts sidste år.

Drømmen om egen forretning havde spiret i flere år hos hende, og hun var tæt på at overtage en eksisterende optikforretning i den lille by 11 km. uden for København. Pludselig blev den solgt til anden side, så hun måtte på udkig efter nye lokaler.

”Jeg var helt sikker på, at min forretning skulle ligge i Dragør, hvor jeg har boet de seneste seks år med min mand og to børn. Det er både vigtigt og superhyggeligt med de nære relationer, man har i et lille lokalsamfund. Så da vores gode venner i efteråret 2019 fortalte, at den lokale grønthandler ville lukke sin forretning, fandt jeg ud af, hvem der ejede bygningen og kontaktede ham. Vi fik hurtig en god kemi, og så gik det stærkt,” fortæller Ragnhild Modigh Hansen.

Corona var en mavepuster

Efter måneder med renovering kunne hun og manden Jonas endelig holde åbningsfest den 6. marts 2020 som indehavere af Dragør Optik.

”Vi havde arbejdet i butikken dag og nat med planlægning, renovering og indkøb og havde slet ikke fulgt med i, hvad der skete ude i verden. Så vi var slet ikke klar over, hvor tæt corona i virkeligheden var på, da vi åbnede. For os var det noget, der skete i Kina. Vi havde en virkelig vellykket åbning med reception, knus og bobler – og ikke mindst en fuldt booket kalender,” husker Ragnhild Modigh Hansen.

Få dage efter åbningen ramte chokket. Kunderne begyndte at annullere deres aftaler og kort efter lukkede corona Danmark.

”Jeg vil ærligt indrømme, at jeg fik virkelig ondt i maven, da den første melding kom, og jeg måtte indstille mig på, at nedlukningen ville vare til og med juni. Som nystartet kunne jeg ikke søge hjælpepakker og havde heller ingen linseabonnementer, der tikkede ind på kontoen hver måned og dækkede de fast omkostninger,” fortæller Ragnhild Modigh Hansen.

Heldigvis fik optikbranchen lov til at holde delvist åbent, og så var det ifølge Ragnhild Modigh Hansen bare om at knokle på og finde nye måder at vinde terræn på.

”Jeg stod standby døgnet rundt på telefonen syv dage om ugen, cyklede rundt i byen og hjalp folk med nødlinser, tilretninger, reparationer, reservedele og brillerens. Det har givet mig rigtig meget goodwill. Jeg fik også en del nye kunder fra butikker, der valgte at holde lukket, og mange af dem har jeg fået lov til at beholde,” siger hun.

At åbne forretning under corona og ikke mindst klare det, har givet Ragnhild Modigh Hansen et nyt syn på hende selv.
”Jeg har fået både butikken og økonomien til at køre, og det har styrket min selvtillid. Og jeg er både stolt og beæret over, at folk gerne vil handle hos mig og kan somme tider føle mig som en powerwoman. Det er virkelig dejligt,” smiler hun.

For mig handler det ikke om at sælge kunden det dyreste men det, der er bedst for dem. På den måde får jeg glade kunder, der gerne kommer igen næste gang, de skal købe briller eller kontaktlinser.

Godt ry i byen

I dag byder Ragnhild Modigh Hansen kunderne indenfor i butikken med blomstret tapet, loungemøbler, legehjørne til børnene og rækker af briller fra brands som Oliver Peoples, Coblens, Valentino, Tom Ford, Ray-Ban og FLEYE.

”Jeg har en stor faglig stolthed og yder altid mit ypperligste, så tanken om selv at kunne bestemme og drive forretning ud fra mine egne visioner og mål blev et større og større ønske hos mig. I mit tidligere job som souschef hos Optic Ama´r fik jeg lov til at blomstre, men mine gode idéer skulle jo altid godkendes af chefen. Det lærte jeg meget af, men jeg kunne bare mærke, at jeg både kunne og skulle være selvstændig og gøre tingene på min egen måde,” siger Ragnhild Modigh Hansen.

I maj sidste år holdt Dragør Optik genåbningsfest, og det blev en fantastisk måned med lokale kunder, men også mange besøgende lagde vejen forbi den idylliske gågade, når de trængte til frisk luft og et break fra corona.

”Jeg havde en rigtig god måned, og siden er den positive udvikling fortsat, så jeg føler, at jeg er kommet godt fra start og har fået skabt mig et godt ry i byen. Mange af mine kunder kommer på anbefaling fra familie, venner og kolleger, og for mig er det den bedste omtale, jeg kan få,” understreger Ragnhild Modigh Hansen.

Jeg vil stå for nærhed og nærvær

Det har været vigtigt for Ragnhild Modigh Hansen at skille sig ud som optiker, da hun skulle åbne sin egen forretning.

”Jeg vægter loyalitet og ærlighed højt. Mine kunder skal føle sig trygge og vide, at jeg vil dem det allerbedste og gerne går en ekstra mil, hvis der er behov for det. Under nedlukningen var der fx en kunde, der kontaktede mig privat en søndag for at høre, om jeg kunne hjælpe ham med en gave, han skulle bruge samme dag. Jeg cyklede ned til butikken, og 20 minutter senere havde jeg solgt et par solbriller. Det er jo en win-win for begge. Han får en god oplevelse, og jeg får et salg,” fortæller Ragnhild Modigh Hansen.

Troværdighed er en anden egenskab, der ligger Ragnhild Modigh Hansen på sinde.

”Jeg får ofte kommentaren: Du vil bare sælge mig det dyreste, og mit svar er altid: Nej, jeg vil sælge dig det bedste. Jeg ønsker ikke, at mine kunder tænker, at jeg udelukkende jagter pengene. Jeg vil meget hellere have glade kunder, der kommer tilbage og fortæller deres omgangskreds om den gode oplevelse, de fik i min butik. De penge, jeg får i kassen i dag, betyder ikke alt. Men det gør dem, jeg får ind de næste 20 år,” forklarer Ragnhild Modigh Hansen.

Hun fremhæver også, at det er en stor fordel, at hun kan følge sine kunder hele vejen i processen ved køb af briller og kontaktlinser.

”Jeg tilbyder 360 graders service forstået på den måde, at det er mig, kunden møder før, under og efter køb af briller eller kontaktlinser. Jeg tager alle beslutningerne, og det skaber ro hos kunden. Jeg gør meget ud af at skabe personlige relationer og interesserer mig oprigtigt for andre. Det er utrolig vigtigt for mig, at mine kunder kan mærke ægte nærhed og nærvær, når de handler hos mig. Jeg kan huske, hvilke briller de har prøvet i butikken og deres navn, og jeg hilser på dem i supermarkedet, på havnen, i træningscentret og på skolen. Det har altid været en naturlig del af mit DNA,” siger hun.

3 gode råd til andre, der vil åbne egen forretning

1: Find den helt rigtige beliggenhed. For mig har det fx været afgørende, at jeg bor i samme by, som min forretning ligger i, og at jeg og min familie er aktive i lokalmiljøet.

2: Bed om hjælp, når du har brug for det og sørg for at have et bredt netværk og personer, du kan sparre med.

3: Vær aktiv i alle processer og lær det mest grundlæggende om økonomi og bogføring, så du altid kan følge med i udviklingen af din forretning og lave de nødvendige optimeringer undervejs.

Vigtig at være en del af lokalmiljøet

Det er langt fra tilfældigt, at Ragnhild Modigh Hansen har valgt at placere sin forretning i samme by, som hun og familien bor i.

”Jeg har i den grad fingeren på pulsen, fordi jeg bor i Dragør. Jeg er orienteret om stort set alt, hvad der sker i byen, fordi jeg er en del af lokalsamfundet. Jeg er medlem af flere lokale foreninger og netværk og deltager i vigtige begivenheder i byen. Vores børn går i den lokale børnehave og skole og dyrker sport i fritiden, så herigennem møder jeg også en del mennesker. Vi handler lokalt og støtter dermed de andre forretningsdrivende i byen, og i efteråret blev jeg inviteret op på skolen og fortælle om iværksætteri for alle 6. klasser. Efterfølgende har jeg talt med flere af børnene, når de cykler forbi butikken,” fortæller hun.

Ragnhild Modigh Hansen er sikker på, at det gode netværk og familiens engagement i byen har indflydelse på forretningens succes. Skulle hun sætte tal på, ville det lyde på 70 pct.

”I Dragør betyder det virkelig meget, at du er en del af det lokale miljø. Under renovering havde vi papir for vinduerne, men folk kom alligevel ind for at spørge, hvad skal der være i butikken, hvem er du, bor du i byen, og hvornår åbner du? Kunderne er meget positive, når de hører, at jeg er lokal, og det giver plus på kontoen, at de kan møde ejeren og se, hvem de investerer deres penge i,” erfarer hun.

Kunderne hjælper med markedsføring

Ragnhild Modigh Hansen har fundet sin egen vej, når det gælder markedsføring af Dragør Optik.

”Jeg er aktiv på Facebook og Instagram, annoncerer i den lokale netavis og laver reklamespot i vores lille biograf. Jeg inddrager også mine kunder i min markedsføring ved fx at tage et billede af dem foran min blomstervæg med deres nye, fine briller, og poster det på min Instagramside. Kunderne kan godt lide at se nogen, de kender både på sociale medier og i biografen,” forklarer Ragnhild Modigh Hansen.

Hun har valgt at blive medlem af OptikTeam bl.a. for af få hjælp til markedsføring og faglig sparring.

”Jeg glæder mig meget til at komme til deres messer og møde de andre medlemmer. Som lille, selvstændig optiker har jeg behov for nye input og et netværk, som jeg kan dele mine tanker og idéer med, så min forretning udvikler sig og bliver ved med at være god. Det er også en stor fordel, at jeg har mulighed for at være med i et indkøbsfællesskab” siger Ragnhild Modigh Hansen.
Hun ser lyst på fremtiden og på spørgsmålet om, hvad hun drømmer om, lyder svaret:

”Jeg drømmer om, at jeg bliver ved med at vågne hver eneste dag og glæde mig til at komme på job, og at min forretning fortsætter den gode udvikling” siger Ragnhild Modigh Hansen.



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

30.12.24 Bestillingsfrist annoncer 26.11.24