Der er gået nogle dage, siden Peter Honoré Vestergaard som ung dreng kiggede på forældrenes nabosøn, Jan, der er uddannet optiker. Her gik det op for Peter, at den vej ville han også gå. Efter en uddannelse som kontaktlinseoptiker og 10 års erfaring med salg og administration af linser tog Peter i 1997 springet og blev selvstændig med virksomheden Vision Care Contact Lens Partner.
I dag er Vision Care en uafhængig, privatejet linsegrossist med flere verdensomspændende producenter som leverandører. Vision Care udbyder produkter via et bredt forhandlernet af autoriserede kontaktlinseoptikere i hele Norden. Målet er at få flere dygtige optikere, der igennem deres uddannelse og samarbejde med Vision Care kan tilbyde avancerede kontaktlinsetyper.
”Et af de bedste valg i mit liv var, da jeg startede på kontaktlinseinstituttet i Århus hos Tom Buris & Ole Ravn. Pludselig sad jeg i et mekka, hvor det handlede 100 procent om linser. Når man bliver udlært et sted som kontaktlinseinstituttet, får man faglighed ind med modermælken.”
Det blev klart for Peter, at han skulle beskæftige sig med spaltelamper og kontaktlinser i sit professionelle liv – og at han var god til sit fag.
Fra 1997 til 2002 foregik arbejdet med Vision Care i Peters underetage. Men tingene ændrede sig markant, da Ocular Sciences meldte sig på banen og tilbød Peter at overtage salget i Danmark og Norge.
”De serverede butikken på et sølvfad for mig, og fra 2. januar 2002 repræsenterede jeg Ocular Sciences i Norge og Danmark. Fra den ene dag til den anden havde vi en stak ordre på over 500 fax sider, og vi var ved indgangen til 2002 14 dage bagud med arbejdet,” siger Peter Vestergaard og fortsætter:
”Det var en kæmpe deal, og det gjorde en markant forskel for Vision Cares vækst. Vi skulle finde nye lokaler, og vi voksede 4 gange på omsætning over night.
På de 5 år, samarbejdet stod på, nåede vi at øge omsætningen 6-7 gange.” Desværre blev Ocular Science opkøbt af Coopervision. Men Peter var ikke villig til at gå samme vej og sælge til Coopervision. Efter samarbejdet med Ocular Sciences besluttede Peter derfor at påbegynde et samarbejde med Sauflon. Det var en hovedleverandør i mange år – lige indtil de også blev opkøbt af Coopervision.
“Udover at vi skal være gode til at vurdere form og farve på briller og lave tilpasninger af kontaktlinser, så har vi også et sundhedsansvar.”
at være en uafhængig kontaktlinseleverandør. Vores største udfordringer har oftest været de opkøb af virksomheder, som vi har repræsenteret i Norden.”
”Det kan jo være frustrerende at være den, der introducerer et ”nyt” firma til optikerne, og så bliver ens arbejde ”knust” på grund af opkøb.”
Heldigvis er Peter udstyret med et positivt sind, og han ser opkøbene som et bevis på, at han har haft en god fornemmelse for firmaer, der kunne noget. Ligeledes giver tabene en ny mulighed for at skabe nye relationer. Peter er sikker på, at de ”nye” firmaer, han repræsenter i dag, også er de nye udfordrere.
Hans faglige interesse for anatomi, patologi, biologi og fysiologi blandet med en entreprenør i maven har gjort, at Vision Care i dag er en stabil og konkurrencedygtig spiller på markedet i Skandinavien. Den faglige indsigt og profil tilstræber Peter Vestergaard at fastholde.
og derfor er min indfaldsvinkel at tilbyde alle mine kunder en mulighed for at prøve kontaktlinser – ligegyldigt hvor kompliceret udfordringen er.”
”Derfor forhandler jeg både medicinske produkter til de syge øjne og kontaktlinser til de mere standardiserede produkter – samt alt det midt i mellem. Optikeren skal kunne stole på os, og vi arbejder målrettet på ikke at miste vores kunders tillid.” Det sidste nye hos Vision Care er Versa One Day Toric – en 1-dagslinse, der leveres i et program, som indtil nu har været uset, og som firmaet står helt alene med. Vision Care prioriterer fagligheden højt, og derfor har de påtaget sig ansvaret for at opdatere viden løbende i forhold til deres virkeområde. De afvikler blandt andet kurser om natlinser (ortho K), myopi kontrol og scleral linse tilpasninger.
men jeg er overbevist om, at branchen bevæger sig i en mere klinisk retning. Ja, vi har en autorisation som optikere – men hvad omfatter den? Hvad betyder den for kunderne, når vi laver briller og tilpasser kontaktlinser?”
”Der skal være kliniske retningslinjer og evidens for, hvorfor vi gør, som vi gør. Det er sgu mere kompliceret at være optiker end som så, og vi skal stå knivskarpt i forhold til offentligheden, for at de forstår det.”
Optikerforeningen, som Peter Vestergaard er næstformand for, sætter derfor også stort fokus på efteruddannelse og beskrivelse af disse kliniske retningslinjer, der skal være med til at hæve niveauet. Ikke fordi det gøres dårligt i dag, men fordi det er vigtigt altid at kunne dokumentere sin viden og procedurer internt, men i særdeleshed også eksternt, mener Peter Vestergaard.
Vi skal bare blive bedre til at vise, hvad vi kan. Vi skal lære at være kildekritiske, så al information fra leverandøren ikke bliver slugt råt, bare fordi det er en ”god historie”. Seriøsitet er ikke at dele populære budskaber hist og pist. Seriøsitet er at være sikker på, at det budskab, man deler, er troværdigt og rigtigt – ellers kan vi hurtig fremstå som useriøse.”
”Udover at vi skal være gode til at vurdere form og farve på briller og lave tilpasninger af kontaktlinser, så har vi også et sundhedsansvar. Vi er en del af sundhedssektoren, og vi ser vores kunder mere, end de gør i andre sundhedsbrancher. Vi er en del af løsningen, som de siger i Norge.”
Peter mener, at optikeren – og i særdeleshed dem uden for de store kædefraktioner – skal søge det individuelle og være klar til at hæve det faglige niveau. Det vil være den uafhængige optikers overlevelse. Det er nemlig det personlige engagement, der i sidste ende afgør ens succes.
hvis du spørger mig, presbyopi også kaldet alderssyn i folkemunde og myopikontrol. I forhold til presbyopi, synes jeg, det er enormt spændende, at vi kan lave linser til folk med en kombination af presbyopi og astigmatisme i samme kontaktlinse,” siger Peter og fortsætter:
”Noget andet, jeg finder helt uhyggeligt spændende, er myopi-kontrol. Forekomsten af myopi er stærkt stigende verden over, og det medfører en række sundhedsrisici, det er derfor noget, vi som optikere skal hjælpe med at forebygge.”
Begge emner er nogle, som Peter Vestergaard og hans folk hos Vision Care kommer til at bruge meget fordybelse, tid og energi på i den kommende tid og årene fremadrettet.
“Det, det drejer sig om, er, hvordan vi kan gøre vores kunder bedre – og det er egentlig det, Vision Care gerne vil. Samtidigt skal vi altid være ærlige i vores arbejde og tro på, at det, vi sælger, kan gøre en forskel for optikerens kunde.”
allervigtigst er mit personale. Flere af mine ansatte har været i Vision Care i mere end 15 år, og mange har igennem den tid vist dedikation, passion og overlevelsesevne.”
Dette kom i særdeleshed til udtryk for et par år siden, da Vision Care var én blandt flere virksomheder, der nedbrændte i Holme ved Aarhus.
”Vi var alle bevidste om, at vi havde et ansvar for hinanden, vores kunder og deres kunder. Den dedikation, som mine ansatte viste, var forbilledlig, og alle kæmpede for at komme videre, vores kunder bakkede op og viste, at de ville os – og det er jeg i dag meget taknemlig for.”
– lige udover familien, kæresten og fodboldklubben Liverpool. Penge har aldrig været målet i sig selv – derimod er det udviklingen og interessen for at blive klogere inden for det her felt, der driver mig.”
Peter er fodboldmand, og han vil være med til at gøre optikerne bedre, ligesom en fodboldtræner ønsker det for sine spillere.
”Det, det drejer sig om, er, hvordan vi kan gøre vores kunder bedre – og det er egentlig det, Vision Care gerne vil. Samtidigt skal vi altid være ærlige i vores arbejde og tro på, at det, vi sælger, kan gøre en forskel for optikerens kunde.”