Et kreativt designlaboratorium

Solbrillesæsonen nærmer sig med masser af nye designs og kollektioner. Men hvordan skaber man egentlig en briller, der er unik og med masser af personlighed? Det ved Lars Flyvholm og Design Eyewear Group alt om. Her fik en gruppe danske og franske designere frit spil. De mødtes i en kreativt rum, og resultatet blev solbrillen CENSUR, der vandt den fornemme pris SILMO d’Or 2024.

AF PIA FINNE FOTO: PR & PIA FINNE

Når kreative mennesker får frit spil opstår der nye, innovative tanker og idéer. For Design Eyewear Group blev det en ny måde at tænke designproces på, da danske og franske designere samledes i et rum, hvor de faste rammer blev opløst, og designerne fik mulighed for at lege og skubbe til grænserne for traditionelt brilledesign. Den kreative legeplads er nu blevet en ny del af Design Eyewear Groups kreative proces kaldet DANCE Design Lab.

”Vi ville skabe et innovativt, kreativt frirum uden krav om, at det skulle ende ud med et konkret produkt. Em form for designlaboratorium og kreativ legeplads, hvor designerne kunne tænke nye, innovative tanker, og hvor regler blev sat til side, så kreativiteten kunne få frit spil, fortæller Lars Flyvholm, CEO i Design Eyewear Group.

Grænserne blev skubbet, og der kom et resultat ud af den kreative legeplads, der blev skabt for tre år siden i en lejlighed i København, og i september sidste år vandt CENSUR by Prodesign SILMO d’Or 2024 i kategorien Sunglasses – Eyewear Designer.

”Der var fantastisk dejligt at få prisen til Danmark,” lyder det fra Lars Flyvholm, og han understreger, at man også fremadrettet vil arbejde videre med designfilosofien bag det innovative in-house initiativ.

Kreative frirum er vigtige

DANCE (Danmark x France) er et samarbejde mellem tre danske, fire franske og en engelsk designer hos Design Eyewear Group, og Lars Flyvholm fortæller, at han har fået øjnene op for, hvor vigtigt det rent faktisk er at have et sted, hvor kreativiteten kan blomstre uden grænser.

”Der er ikke mange virksomheder, der er så heldige have så mange designere med så forskellig baggrund, at der rent faktisk kan opstå noget spændende. I hverdagen arbejder designerne med hver deres brand, og i det arbejde er det vigtigt, at de holder sig inden for det DNA og de rammer, der er sat for brandet. Vi bruger data til at styre designet og finde modeller, der virker, og inden for de rammer skal de være kreative. Så når de et par gange om året mødes på tværs af brands og uden rammer og strukturer, så ser vi, at der opstår helt nye ideer, der kan kulminere i visionære briller og som kan redefinere traditionelle perspektiver.”

Lars Flyvholm understreger, at der ikke er krav om et produktudkomme, når designerne mødes, men med et smil medgiver han også, at det da er dejligt, når det sker. Siden DANCE Design Lab er blevet en del af den kreative proces, er samarbejdet mellem designerne i hverdagen også blevet større.

”De finder ud af at bruge hinanden, og mens andre virksomheder ofte går ud og finder eksterne colabs, har vi skabt vores eget, og det er der en kæmpestor værdi i.”

Positiv modtagelse hos optikerne

”Vi er en designvirksomhed, og det får vi ikke altid fortalt. Men det gør vi noget ved nu med vores designlaboratorium,” siger Lars Flyvholm.
Han fortæller, at der i processen blev skabt 15 forskellige koncepter, hvor designerne så valgte det, der skulle laves prototyper på.

”Men vi vidste ikke, om vi ville lancere det som et brand, om det skulle indgå i en udstilling, eller om det skulle være et konkret produkt under et af vores brands”.

Men CENSUR har de rene linjer, der kendetegner Prodesigns danske design og det fungerer på et ansigt og justeres af en optiker. Derfor blev det et DANCE by Prodesign produkt.”

”Samtidig fejrede Prodesign sidste år sit 50 års jubilæum, og derfor følte vi også, at vi ville fortælle historien om, at det stilrene Prodesign også kan være kreativt. Det har optikerne også fået øjnene op for, og vi fornemmer, at de er begyndt at kigge i vores retning.”

Lars Flyvholm fortæller videre, at CENSUR har solgt utroligt godt ude hos optikerne.

”Det er let at lave noget kreativt, som ingen vil gå med. Det er ulig mere vanskeligt at skabe en kreativ brille med kant, som klæder folk, og som passer godt til ind i vores brand-DNA, og det, er jeg ikke i tvivl om, vil vi se mere af fra DANCE i fremtiden.”

I designprocessen blev der skabt 15 forskellige koncepter, hvor designerne så efterfølgende valgte det, der skulle laves prototyper på.

CENSUR er født af frit flydende ideer og legende udforskning af geometriske former og rene linjer. En tynd pladekonstruktion ses gennem hele designet og tilføjer dybde og dimension til de skulpturelle briller.

CENSUR handler om at bryde formen for traditionelle briller. Stængerne på tværs af glassene er designet til at vække nysgerrighed – det er ikke kun en designfunktion.



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

30.05.25 Bestillingsfrist annoncer 29.04.25