En markant dronning takker af …

… og hendes børn overtager tronen. Her er historien om familien Sass, hvor mor Gitte ved årsskiftet lavede et generationsskifte og overdrog sit livsværk til sine to børn Rikke og Rasmus. Rejsen startede de for flere år siden, for det er hverken let at give slip eller at tage over. Men de er godt på vej til at lykkedes med missionen bl.a. med hjælp fra en coach og en ny medejer samt ikke mindst ved at insistere på, at familiebåndet forbliver intakt.

AF LONE HELLESKOV FOTO: NICOLAI MØRK / KAM PHOTOGRAPHERS

BLÅ BOG

GITTE SASS 
71 år, uddannet optiker og åbnede i 1995 optikerforretningen Gitte Sass efter 25 år som ansat hos Synoptik og Rønne Optik i Næstved. Arbejder ca. 15 timer og ugen hos Gitte Sass by Poul Stig men planlægger at trappe ned. Farmor til Gustav på 1½ år og mormor til Edith på 2 år.

RIKKE SASS
 44 år, uddannet optiker i 2005 og har bl.a. arbejdet hos Synoptik i Lyngby Storcenter, Thiele på Købmagergade og hos Klaus Berthelsen. 2-årig lederuddannelse fra TEC. Siden 2011 butikschef hos Poul Stig Briller i Hellerup, hvor hun blev partner og dermed ejer af 25 pct. i 2014. Medejer og direktør i Gitte Sass By Poul Stig.

RASMUS SASS 
41 år, uddannet Cand.merc. i finansiering og regnskab fra CBS, arbejder som analytiker i Danske Bank, medejer og bestyrelsesformand i Gitte Sass By Poul Stig.

Gitte Sass er en af Danmarks mest markante optikere og har i næsten 30 år med stor succes drevet optikerforretningen Gitte Sass i Næstved. Men d. 1. januar 2024 sluttede en æra med Gitte ved roret. Her overtog Rikke og Rasmus deres mors forretning, og i samme ombæring blev indehaverne af Poul Stig Briller, Charlotte og Morten Axel, medejere.

Parret ejer 20 pct. af butikken, mens Rikke og Rasmus ejer 40 pct. hver, og den nye konstruktion har bl.a. betydet, at butikken er blevet bygget fuldstændig om og har skiftet navn til Gitte Sass by Poul Stig. Rikke er direktør og Rasmus bestyrelsesformand, mens Gitte er blevet ansat 15 timer om ugen.

Men der skulle mere end ti år og en lang familierejse til, inden det tætte trekløver nåede så langt. 
”Jeg vil være ærlig og sige, at mine børn har presset mig ret hårdt. Jeg har hverken været moden til eller syntes, at et generationsskifte var vigtigt, men da jeg fik børnebørn, blev det nødvendigt,” fortæller Gitte.

Den oprindelige plan var at sælge forretningen videre til en køber med den helt rigtige DNA og som ville drive den videre i Gittes meget personlige ånd og sætte pris på hendes ansatte. Men de kunne ikke finde en egnet kandidat.

”Min mor ville ikke fortælle til nogen, at hun ønskede at sælge, og så bliver det jo svært” siger Rasmus med et stort smil og tilføjer, at forretningen aldrig kom officielt til salg.

I stedet begyndte Sass-familien at kigge på alternative muligheder, og det er ikke tilfældigt, at blikket bliver rettet mod Poul Stig Briller. Rikke har siden 2011 været butikschef i forretningen i Hellerup, hvor hun også har været partner de seneste ti år. Et job som hun er utrolig glad for og ikke havde lyst til at give afkald på.

”Jeg har løbende haft samtaler med Morten om min motivation og udvikling, og her blev det klart for mig, at jeg trængte til nye udfordringer. Han spørger bl.a., om jeg har lyst til at åbne nye Poul Stig butikker, men jeg kan mærke, at det ikke er den vej, jeg skal gå. Men samtalerne åbner for nye tanker. Måske kan vi skabe en forretning sammen, hvor Poul Stig konceptet indgår, og hvor jeg har min families fulde opbakning og på sigt kan gøre min mor til pensionist, mormor og farmor. På den måde slår jeg to fluer med et smæk, og det hele begynder lige så stille at falde på plads,” fortæller Rikke.

Charlotte og Morten var heldigvis med på idéen og ser det som en mulighed for at prøve deres koncept af udenfor København og samtidig tilfredsstille og beholde Rikke som butikschef i Hellerup.

”Morten sagde fra start: Jeg køber ind på dig Rikke og ikke din bror”, så derfor er det også mig, der er chef i Næstved,” siger Rikke. Og den ordning har Rasmus det fint med. ”Der er én chef, og det er Rikke. Det er svært nok, at der er en gammel chef, og hvis der så også skulle være to nye, ville det virkelig blive besværligt.”

Professionel hjælp

Sass-familien lægger ikke skjul på, at bølgerne af og til har gået højt i processen, for der er mange følelser i spil, når et livsværk skal videre.

”Jeg er jo en strid banan og har været vant til at bestemme alting selv, men vi har fra starten lavet en pagt om, at vi ikke må blive uvenner, og at generationsskiftet ikke måtte gå ud over familien,” fortæller Gitte.

Har I kunnet holde det?
”Det er her familierådet, der består af mig og ungerne, kommer ind i billedet, og hvor vi valgte at få hjælp af en ekstern konsulent, Anders Baagland, som vi alle tre har stor tillid til og som ikke er i branchen. Han har selv været processen igennem og stillede os alle de spørgsmål, som man ikke har lyst til at sige højt og måske ligger søvnløs over. Det er guld værd,” fremhæver Gitte. Rikke og Rasmus nikker samstemmende.

”Rikke og jeg har flere gange gennem årene forsøgt at hjælpe vores mor med at finde ud af, hvad der skulle ske med butikken, men jeg følte, at det var mig, der skulle drive processen og sige: Mor det er dig, der har en forretning og skal på pension. Rikke det er dig, der skal overtage butikken, så hvorfor er det mig, der skal indkalde til møder, og hvorfor sker der ikke noget? Den rollefordeling ændrede sig, da Anders blev inddraget og overtog styringen af vores møder,” siger Rasmus.
Rikke supplerer:

”Det bliver meget lettere, når det er en udefra, der holder en op på, at tingene skal være færdige til en bestemt dato, og at der skal laves en køreplan. Vi valget f.eks. at tage en hel dag ud af kalenderen, hvor vi tog til Korsør, væk fra job, familie og pligter, og hvor vi sammen med Anders fik skitseret hele planen.”

Rasmus: 
”Det var et stort puslespil, hvor vi også skulle have Charlotte og Morten med i form af Poul Stig, min mor og Rikke skulle være klar, og alle andre brikker skulle falde på plads. Vi er alle utrolig glade for den måde, det hele er landet på.”
Den afgørende dag omtaler familien Sass som Korsøraftalen, og det var også her Anders gav Gitte en vigtig besked: ”Nu giver du stafetten videre, bakker op om forandringerne, sætter dig på bagsædet og lader Rikke tage styringen.”

Vi skal gøre det på vores måde

Gitte etablerede sin forretning i 1995 med sin daværende mand, Tom Sass, der var ansvarlig for regnskaberne, og sammen skabte de en sund forretning, som Gitte senere driver videre alene med succes.

Hvordan er det at overtage sin mors livsværk?


”Vi har kæmpe respekt for det, vores mor og far har bygget op, og jeg håber selvfølgelig, at Rasmus og jeg lykkes lige så godt som dem. Men vi skal gøre det på vores måde. Jeg har brugt en del penge på coaching og fået hjælp til ledelse og personlig udvikling. Uden den støtte havde jeg aldrig turde gøre det.”

Rasmus:
”Vores mor har drevet en butik med stor personlighed, mod og mavefornemmelse og har set så mange ting rigtigt. Vi har fra start vidst, at vi aldrig kunne gøre det på samme måde, og det har også betydet, at vi ikke har kunnet gennemføre generationsskiftet uden at pille ved butikken og gennemføre essentielle ændringer. Vi har lavet en stor ombygning, og er jo endt med at trække et Poul Stig koncept med nye kollektioner ned over personalet.”

I dag kan Gitte godt se, at det giver god mening at gøre tingene anderledes og henviser til en episode for nogle år siden, hvor Rikke og Rasmus havde kigget på økonomien og i den forbindelse opfordrende deres mor til have fokus på sit sortiment og sin lagerbeholdning.
”Men jeg var ligeglad, for det var mig, der handlede ind, og det var mine penge. Først da Rasmus sagde, at nu kan du smide en halv million i skraldespanden, hvis du ikke ændrer kurs, så fik jeg ryddet op og skar lageret mere end 50 pct. ned,” fortæller Gitte.

Mor skaber stadig omsætning

Gitte skulle egentlig arbejde 15 timer i forretningen om ugen, men et genåbningstilbud med 50 pct. på glas og stel lagde forretningen ned efter ombygningen i marts, så hun har knoklet hårdt på de seneste måneder men er nu klar til at drosle ned og lave en glidende overgang ud af arbejdsmarkedet.

”Vores mor sagde på et tidspunkt: Jeg kan jo bare stoppe. Men grunden til, at vi har valgt, at hun bliver er, at der er omsætning i at have hende i butikken. Jeg ville jo ønske, at hun ikke skal være her, for det er jo meningen med det hele. Men ligesom min mor skulle modnes til det, så skal kunderne også,” siger Rikke og tilføjer: 
”Jeg tror alle, der har været igennem et generationsskifte tænker, at galionsfiguren er rigtig vigtig både for vedkommende selv men også for butikken, men hvis man laver en god overlevering, så bliver det heldigvis mindre og mindre vigtigt.”

Det bedste fra to verdener

Det var vigtigt at få medarbejderne med fra start i den nye konstellation, og derfor valgte Rikke at holde et aftenmøde med personalet, og her fik hun hjælp af Anders, der kom og fortalte om sine erfaringer fra lignende virksomheder.

”Værdierne er grundlæggende ens i det gamle Gitte Sass og det nye Gitte Sass by Poul Stig, men nu kombinerer vi det bedste fra to verdener. Hele idéen er jo at holde fast i det individuelle, tiden til kunden og den personlige oplevelse og på den måde afvige så meget som muligt fra mange af vores konkurrenter på markedet dog uden at være megadyre,” forklarer Rikke.

”Det nye set-up giver os også frihed til at beholde butikkens lokale identitet og tilbyde kunderne et sortiment bestående af udvalgte stel fra både Poul Stig og de brands, vi har valgt at bevare i butikken i Næstved, og det er selvfølgelig også med til at differentiere os fra konkurrenterne,” siger Rikke.
Både hun og Rasmus fremhæver også fordelen ved at have et Poul Stig koncept i ryggen, hvor en række funktioner som HR, løn, uddannelse af personale, marketing og kampagner er samlet ét sted, og hvor de også kan trække på interne kræfter via butikscheferne i de øvrige butikker.

Personalet og forandringerne

Gitte Sass by Poul Stig har seks ansatte, og familien Sass er meget glade for den positive måde, de har taget imod generationsskiftet på og anerkender i den grad, at det kan være svært at vænne sig til en ny hverdag. Den indebærer, at personalet skal følge et Poul Stig koncept, der bl.a. betyder en ny ledelsesstil, hvor Rikke uddelegerer opgaverne og beder dem om at løfte i flok, mens de i Gittes tid var vant til en chef, der bestemte alt og gik forrest.

Men store forandringer er svære, og det er ingen hemmelighed, at især Gitte lå søvnløs om natten ved tanken om de ansattes reaktion på generationsskiftet.

”De er jo mine piger, som har været hos mig i mange år, og som jeg føler et stort ansvar for. Derfor var det også vigtigt for mig, at processen blev så god som overhovedet mulig, selvom det aldrig er let, og der blev truffet svære beslutninger undervejs. Efterfølgende har flere heldigvis sagt til mig, at de er glade for, at det er Rikke og Rasmus, der har taget over,” siger Gitte.

Hun var i Thailand fire uger i januar under ombygningen af forretningen, og det var ifølge Rikke en god løsning for hendes mor, at hun var væk, men også for hende og Rasmus, at Gitte var væk. Hun kom hjem midt under byggeriet, hvor hele butikken var skraldet, og alt var kaos, og sammen med de øvrige ændringer, har det været en udfordrende tid for både familien Sass og de seks ansatte. ”Men jeg oplever, at når personalet får forklaringerne på, hvorfor vi skal gøre tingene på nye måder, så synes de ikke, at jeg er helt idiotisk.

Hun understreger vigtigheden af at give sig tid til at forklare medarbejdere, hvorfor man laver forandringer.

”Jeg har også lovet personalet, at jeg ikke laver forandringer for forandringernes skyld, men for at vi skal få noget ud af det i den sidste ende. Her er det også godt at kunne sige, at noget virker i syv andre Poul Stig butikker, så det kommer formentlig også til at fungere her,” pointerer Rikke. 
I øjeblikket arbejder hun og teamet også på at tilpasse butikken til et yngre publikum.

”Der er ingen tvivl om, at ved ethvert skift er der nogle kunder, der vil prøve noget andet, men vi tør godt tabe nogle få for at få nye, ellers kan vi ikke overleve. Og som det ser ud lige nu i Næstved, øger vi omsætningen, og jeg ombygningen og alle vores øvrige tiltag, har langt større værdi, end vi havde forestillet os, fordi kunderne ikke er i tvivl om, at styrepinden er givet videre,” siger Rikke. 
Hvad er jeres fremtidsdrømme?

”Jeg drømmer om, at vores visioner bliver til en sund butik, som vi får succes med men først og fremmest om, at vores mor får mere tid til sig selv og det otium, hun i den grad fortjener,” lyder det fra Rasmus.



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

30.12.24 Bestillingsfrist annoncer 26.11.24