Butikkernes vigtigste opgave i dag er at skabe oplevelser, inspirere og give en god service – den slags går nemlig aldrig af mode. Men hvorfor skal kunderne komme i lige præcis din forretning fremfor alle de andre? Er det på grund af den friskbryggede kop kaffe, du tilbyder? Den eminente service? Den høje faglighed og grundige vejledning?
”Du skal som ejer af din optikerbutik finde frem til et koncept, der passer til de kunder, du har og den person, du selv er – og det kan være sværere end som så, hvis du har gået rundt i din butik i årevis uden at tænke over, hvorfor butikken ser ud og fungerer, som den gør”, siger Michael Skjødt, CEO og Creative Director i konceptudviklingsfirmaet Ambiente.
Hvis du ikke selv kan besvare det spørgsmål, så kan Michael Skjødt og hans team bag Ambiente med garanti hjælpe dig til at komme tættere på et svar, så du kan optimere din butik, få flere og gladere kunder og i sidste ende bedre tal på bundlinjen.
Du ved formegentlig allerede, om dit kundesegment er Hr. og Fru Danmark, den outrerede eller modeinteresserede – men når det er slået fast, er der Ifølge Michael Skjødt fire vigtige faktorer, du skal have styr på:
Sortimentet er en af de vigtigste ting at kigge på, inden du går i gang med at indrette din butik.
”Hvis vi indretter en butik, der har plads til 600 par briller, og optikeren bagefter kommer og siger, at de har et sortiment på 1.200 par briller, så er der ikke fysisk plads. Derfor er det essentielt at få styr på dit sortiment af varer som det første” siger Michael Skjødt.
Michael Skjødt oplever en tendens, hvor butikkerne har alt for mange briller på hylderne. Når kunden kommer ind i butikken, skal han eller hun ikke præsenteres for 15 forskellige slags briller. Det vil resultere i, at de bliver forvirrede, irriterede og i sidste ende i tvivl om, hvorvidt de skal købe eller ej.
”Optikeren skal være selvsikker, lægge tre par briller foran kunden og sige, at det er de her tre par briller, som passer til kunden. Vi har rådet 25-50 pct. af vores kunder til at nedsætte deres varelager – hvilket resulterer i hurtigere ekspedition, en indbydende varepræsentation og mere troværdighed til optikeren”
Det koster at investere i en ”ny” butik – men det skal altid kunne betale sig. De to kurver ’indsats’ og ’værdi’ skal rammes lige i skæringspunktet. Altså der, hvor der er mest mulig værdi til mindst mulig indsats.
”Det kan ikke nytte noget at have en omsætning på tre millioner kroner med 10 pct. på bundlinjen og samtidigt indrette sin butik for to millioner kroner – det er de færreste, der kan tjene det ind. Det er business, og butiksejeren skal selvfølgelig tjene på sin investering i butikken” siger Michael Skjødt.
Spørger du Michael Skjødt, er den vigtigste værdi i butikken, at tingene virker og er funktionelle – derefter kommer det æstetiske udtryk.
Der skal først og fremmest være fysisk plads til det antal af medarbejdere og kunder, der kommer i butikken. Næste lag er de nye trends. I København er flere butikker gået væk fra den oprindelige disk, og så klares betalingen hurtigt i baglokalet – hvorimod man i de mindre byer stadig er vant til at betale ved kassen.
”Mange butikker har en kæmpestor kasse-ø placeret midt i butikken. For det første skal de færreste medarbejdere bruge så meget plads. For det andet kan det afskærme kunderne fra at komme rundt i butikken, fordi vi rent psykologisk ikke går om bag kassen, når vi er kunder i en butik” siger Michael Skjødt. Derfor er det også rigtigt vigtigt at observere kundens mønster i butikken, så de kommer hele vejen rundt i butikken og ser alle varerne.
Når de fysiske rammer er på plads, kigger Ambiente på det trendmæssige. Hvad kunne være fedt i denne her butik? Skal der designes en ny type reoler eller lægges et nyt gulv? Især bygningen er et spændende element at arbejde med.
”Rigtig tit får vi noget forærende fra selve bygningen, butikken ligger i. Der er jo ingen grund til at bruge penge på en gipsvæg, hvis der er en rå murstensvæg, der kan skabe et fedt newyorker eller industrielt look. Som indretningsarkitekter går vi ind og vurderer, hvordan vi kan arbejde med det, vi allerede har”
Det kan måske virke som et stort arbejde at ændre på ovenstående faktorer, men det behøver faktisk ikke være en uoverskuelig opgave. Prøv at stil dig i din butik og se på den med dine kunders øjne. Er butikken flot, opryddet og indbydende? Hvordan er farverne? Er der for mange varer – eller for få?
Udgangspunktet behøver ikke være dårligt, men alle butikker kan gøre det en tak bedre, måske helt simpelt ved bare at ændre lidt på lyset eller musikken i butikken, mener Michael Skjødt.
”Du behøver ikke nødvendigvis at få hjælp af os. Det er faktisk et rigtig godt værktøj at prøve og se med kundens øjne eller at få nogle venner til at vurdere, så du kan få noget konkret feedback at arbejde med. 90 procent af alle butikker kan bare begynde med at rydde op.”
Men indretning gør altså ikke det hele – og dog? Personalet og den gode service er en utrolig vigtig del af oplevelsen hos optikeren – men for personalet spiller indretningen af butikken faktisk også en bærende rolle.
De ansatte skal gerne være stolte af butikken og de brands, der sælges. Hvis du arbejder i en butik, der er godt indrettet, rar at være i og med gode faciliteter, så tiltrækker det automatisk flere ansøgninger, så du kan sammensætte et team af de bedste medarbejdere.
”Funktionaliteten i butikken er også et vigtigt element for medarbejderne. Det skal være nemt at komme til tingene. Dagligdagen skal fungere i samspil med funktionalitet – for det er trods alt en arbejdsplads” siger Michael Skjødt.
Samtidigt er kompetencer utroligt vigtige. Hvis optikeren er kompetent nok, så sælger han også briller.
”Jeg vil næsten sige, at en rigtig god sælger i en dårlig butik er bedre end en dårlig sælger i en god, flot butik. Service er en kæmpe del – men det kan vi desværre ikke rigtigt hjælpe med.”
Michael Skjødt var med til at indrette en brillebutik i en lille by i Nordnorge med kun 12.000 indbyggere. Efter butikskonceptet blev optimeret med hjælp fra Michael, steg omsætningen med 25 procent – uden at optikeren sælger flere brillepar.
”Før solgte han briller til 5.000 kroner, i dag sælger han i prisklassen 8.000 kroner. Den nye butik har simpelthen gjort, at han kunne tillade sig at hæve priserne, fordi det at købe briller nu bliver pakket ind i flot indretning, god service og kvalitet – og det er folk altså stadig villige til at betale for.”
Ambiente er specialister i at skabe kreative idéer og koncepter og få brands og produkter til at leve. De hjælper virksomheder med at skabe anderledes rum. Rum, der sælger et brand. Rum, der får kunderne til at stoppe op på gågaden, og som drager dem ind for at kigge. Ambiente leverer funktionelle løsninger, der kan optimere din butik, få den til at matche tidens trends og øge din omsætning eller indtjening.
Læs mere om Ambiente på www.ambiente.dk