Digital og sikker henvisning direkte til øjenlæger

”Det har stor betydning, at kunderne ikke behøver få en henvisning med i hånden, og optikeren nu kan henvise direkte og vedhæfte forskellig dokumentation, som ligger sikkert i henvisningshotellet, indtil øjenlægen får brug for det,” forklarer Per Michael Larsen.

EDI Portalen er et nyt tilbud til optikere, der vil kunne sende digitale henvisninger direkte til øjenlæger og andre behandlere og også vil have mulighed for en sikker, digital dialog med dem. Læs her, hvordan portalen er blevet tilpasset optikernes behov, og hvilke fordele den giver.

Af BIRGITTE BARTHOLDY

”Vores ønske har længe været at lave en løsning, hvor optikere kunne henvise direkte digitalt til øjenlægerne,” fortæller direktør for Optikerforeningen, Per Michael Larsen.

Han beskriver, hvordan der i lang tid blev eksperimenteret med forskellige modeller, som alle måtte opgives. Allerhelst ønskede foreningen, at optikerne blev tilsluttet det offentlige henvisningssystem.

”Vi spurgte Danske Regioner, om det kunne lade sig gøre, men vi fik nej. Det var ikke med i regionernes plan lige nu. Så var vi strandet der, indtil vi fik en henvendelse fra det danske udviklingshus Nasure, som havde skabt EDI Portalen til tandlæger og mente, optikerne også kunne få glæde af den. Jeg blev med det samme begejstret og sagde, at det lød rigtig spændende.”

Det var i efteråret 2022 og siden har Nasure i samarbejde med Optikerforeningen og tre test-butikker arbejdet på at tilpasse portalens funktioner til optikernes behov.

”Nu er vi så klar til at præsentere tilbuddet for vores medlemmer,” siger Per Michael Larsen.

EDI står for Electronic Data Interchange, og portalen skal netop bruges til at udveksle elektroniske data.

Josefine Dalsgaard, produktspecialist hos Nasure, fortæller, hvordan EDI Portalen oprindeligt udsprang af et behov i tandlægebranchen for at kunne kommunikere sikkert med andre i sundhedsvæsenet.

”Tandlægerne stod jo med samme udfordring som optikerne. Hvis de hos en patient så tegn på f.eks. mundhulekræft, havde de pligt til at henvise den pågældende til videre undersøgelser på et hospital, men de havde ingen steder at gøre det digitalt. Derfor udviklede vi i Nasure denne portal, hvor de på en sikker måde både kan henvise til og kommunikere digitalt med sundhedsvæsenet.”

Nu er portalen gjort klar til også at kunne bruges af optikerne, der som brugere logger på via en browser med et brugernavn og password.

Hovedideen er, siger Josefine Dalsgaard, at optikerne på portalen kan benytte sig af de specifikke speciallægehenvisninger, som MedCom har udviklet, så andre i sundhedsvæsenet kan modtage dem og indlæse dem i deres systemer.

”Hvis nu kunden ikke ved, hvilken øjenlæge de vil gå til, kan optikeren lægge henvisningen op på henvisningshotellet, og så kan en hvilken som helst øjenlæge trække den ned derfra. Det er det samme, som når man hos sin læge f.eks. får en henvisning til en fysioterapeut.”

Intet går tabt

Josefine Dalsgaard mener, at portalen kan være med til at styrke optikernes samarbejde med øjenlægerne. ”Det kan den bl.a. ved, at optikerne kan kommunikere direkte med øjenlægen om henvisningen. Og hvis der er spørgsmål den anden vej, kan øjenlægen fra sit system skrive tilbage, sådan at man kan have en dialog,” siger hun.

Hun mener også, at portalen kan være med til at effektivisere flere arbejdsgange.

”Alene det, at kunderne ikke mere behøver at få en henvisning med i hånden, har jo stor betydning. I stedet kan optikeren henvise direkte og vedhæfte forskellig dokumentation, som ligger sikkert i henvisningshotellet, indtil øjenlægen får brug for det. Desuden kan butikkerne også kommunikere sikkert med hinanden på EDI Portalen, og på portalen er der også en forbindelse til Mit.dk, så optikeren f.eks. kan sende informationer direkte til kundens indbakke på Mit.dk. Men den største fordel er, at optikeren nemt kan overholde henvisningspligten og har en tryghed i at vide, at informationerne ikke går tabt undervejs.”

Nogle medlemmer vil sikkert opleve, de ikke har et behov for at dette nye redskab, siger Per Michael Larsen.

”De har måske i forvejen en god dialog med den lokale øjenlæge og er tilfreds med at kommunikere på en sikker mail. Og så er det fint. Andre, især i de lidt større byer, hvor der er mange øjenlæger at vælge imellem, kan få stor glæde af portalen. Også for at sikre, at informationer ikke bliver læst af og misforstået af kunden, som så dukker op hos øjenlægen med helt andre ting, end det optikeren mente burde undersøges.”

Alt i alt ser vi EDI Platformen som en rigtig god løsning, der giver os større mulighed for dialog med øjenlægerne og kan højne fagligheden i vores branche.”



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

30.12.24 Bestillingsfrist annoncer 26.11.24