På Nørregade i Vejle ligger optiker Helle Hein. Selvom hun er optiker præcis ligesom sine branchekollegaer, der ligger side om side på samme gade, er hun ikke, som optikere er flest.
Slogannet er ”Helle Hein – mere end øjet ser”. Og det er netop hvad, det handler om. Nogle ser en kaffebar, andre ser en brillebutik, nogle ser et hjem med hyggelige lænestole og fotografier og malerier på væggene. Lige meget, hvad øjet ser først, så er butikken mere end det.
Hos Helle Hein, der har eksisteret i halvandet år, kan kunderne nemlig få en frisklavet barista Cappuccino, eller hvad kaffehjertet ellers begærer, mens de få rettet briller eller bare slapper af i butikken. Kaffen bliver brygget og serveret af Helles mand Thomas Walbom, mens Helle tager sig af synsprøver og hjælper kunderne med at finde det rigtige brillestel.
Det er ikke tilfældigt, at Helle Hein ikke ligner andre optikerforretninger. Da hun og Thomas valgte at starte egen butik, var det netop vigtigt for dem at finde deres eget koncept. Nogle år forinden havde Thomas, der er uddannet kok, købt sig en stor højkvalitets baristamaskine, som kom til at stå i kælderen i parrets private hjem, fordi der ikke var plads i køkkenet.
”Vi var helt enige om, at vi skulle være noget, der ikke var set før. Og så blev det helt naturligt, at Thomas’ baristamaskine blev en del af butikken, så han fik sat sit præg på vores fælles projekt. Jeg har selv serveret meget kedelig termokandekaffe i min tid som optiker, og jeg tænkte, at ligesom jeg sælger briller af høj kvalitet, hvorfor kan kaffen så ikke også være det,” siger Helle.
Også i indretningen af butikken skiller Helle Hein sig ud. Bordpladen i kaffebaren består af gamle gulvbrædder, som er behandlet med skibslak for at tilføre et råt look. Den grønne kuffert ovenpå et af brilleskabene og de røde, bløde lænestole har han fundet i en genbrugsbutik. På den mørkegrå væg bag kaffebaren er en stor arbejdstegning fra MOSCOT, som Thomas og Helles søn Frederik, selv har tegnet op i hånden med hvid maling. Tegningen illustrerer, hvor stort et arbejde der ligger i at skabe en brille.
På den måde har Thomas tilført et retro look til butikken, som spiller godt sammen med butikkens designmøbler og Helles enkle, rene stil. Selv kalder de stilen for luksus boheme.
”Selvom jeg er kommet med mange input, er det Helle, der bestemmer i sidste ende,” siger Thomas med et glimt i øjet. Indretningen afspejler Helle og Thomas, men den er også et bevidst valg.
”Der er rigtig mange mennesker, der ikke synes, det er sjovt at skulle have briller. Derfor vil vi have, at det skal være hyggeligt at komme ind i vores butik. Når folk går rundt i butikken og kigger på brillerne eller interiøret, spørger vi ofte, om de vil have en kop kaffe. Så er der skabt en god kontakt og tillid, og så tør folk bedre stille spørgsmål, uden, at de føler, de forpligter sig til at købe noget,” siger Helle og fortæller, at hun oplever, at konceptet er tiltrængt i en tid, hvor det hele skal gå så stærkt.
”Hvis jeg selv tager mig tid og ikke stresser, så smitter det af på folk. Nærværet er især vigtigt i et fag som mit, hvor jeg kommer så tæt på mine kunder. Det at sælge en brille er meget personligt,” fortæller Helle.
Det er snart 35 år siden, at Helle Hein blev udlært optometrist. Det blev hun i 1985. Her var det håndværket og det at finde det rigtige brillestel til kunden, der tiltrak hende i faget. De seneste år arbejdede hun som Chefoptiker i en større kæde – et job hun var rigtig glad for. Men hun nåede et punkt, hvor der skulle ske noget nyt.
”Jeg ville tilbage til den passion, jeg startede med som nyudlært. Derfor besluttede jeg at starte min egen butik, hvor jeg netop kunne sætte tiden af til kunden og lade håndværket skinne igennem i butikken,” siger Helle Hein.
De fleste ville måske finde det skræmmende at skulle starte sin egen virksomhed, når man er i slut 50’erne. Men for Helle var det et helt rigtigt tidspunkt.
”Jeg har ikke længere små børn, jeg skal have tid til. Og så har jeg efterhånden mange års erfaring og derigennem fundet roen til at skabe mit eget og stå ved det. Men jeg kunne ikke have gjort det uden Thomas og gode venner, som tror på os og butikken,” siger hun.
Fra butikken åbnede har det været Helles ansigt og navn, der har været trækplasteret til butikken. Det har hun haft det lidt svært med. For butikken er lige så meget Thomas’. Derudover har Helle ansat optiker Kristina, der ligesom Helle tager sig godt af kunderne, når de skal have nye briller eller linser, hvor Kristina er butikkens specialist.
Men hvad med kundesegmentet? Helle forklarer, at hun bevidst har valgt ikke at målrette sig efter en bestemt aldersgruppe eller køn.
”I stedet kan man sige, at vores butik er for mennesker, der vil og tør noget andet. Men også dem, der bare har brug for, at der er tid og ro til at vælge de rigtige briller,” siger Helle og tilføjer. ”Vi har mange unge tilflyttere.”
Selvom Helle Hein er kendt for sin kaffebar og hyggelige stemning, så går hun ikke på kompromis med den faglige stolthed. Når hun forklarer om det enkelte stel og glas, er det tydeligt, at der ligger en stor viden og passion bag. Og måske er det netop de mange års erfaring, der betyder, at butikken kan have så afslappet en stemning, og at Helle har en særlig ro og overskud over sig, når hun modtager og vejleder kunder.
”Det er vigtigt, at det ikke er for klinisk, og at folk ikke bliver skræmt væk af stort udstyr der står rundt omkring i butikken. Men det er klart, at jeg tager mit arbejde alvorligt. Og når kunderne kommer ind og får taget synsprøver, skal de ikke være i tvivl om den faglighed, der ligger bag,” forklarer Helle.
Hun har også haft perioder væk fra optikerbranchen. Alligevel vender hun tilbage hver gang.
”Jeg kan bare sindssygt godt lide at sælge briller. Og selvom vi vil give kunden en samlet oplevelse, er der én ting, der er vigtigst for mig, nemlig at kunde får en brille med hjem, der sidder lige i skabet på alle parametre – lige fra glas til pris til stil.”
Helle har udelukkende mærker af unikke stel, og det har været vigtigt for hende, at man i brilleudvalget kan fornemme designerens identitet og stil. Lige fra det skræddersyede stel fra britiske Tom Davies eller det mere modige og farverige design fra italienske RES/REI. Hvert brillestel er nøje udvalgt.
3 gode råd til dig, der vil åbne egen forretning
Skil dig ud
Der er mange forretninger i branchen, og i mange byer ligger de side om side. Skab derfor noget, der ikke er set før, hvis du vil hamle op med dine konkurrenter.
Stå ved dig selv
Det nytter ikke noget at skille sig ud bare for at gøre det. Konceptet skal hænge sammen med, hvem du er som person. Hvis kunderne skal føle sig tilpas i butikken, er du nødt til at føle sig hjemme selv.
Hav et godt netværk
At starte forretning er en stor opgave. Derfor betyder det meget at have støtte på hjemmefronten.
Butikken er godt besøgt hver dag. Helle og Thomas er overraskede over, hvor godt det er gået siden de startede for under to år siden.
”Det er jo en kæmpe opgave at starte noget helt fra bunden. Jeg tænkte, hold da op, hvad er det, jeg har kastet mig ud i. Men det er bare gået så godt,” siger Helle med stolthed i stemmen og fortæller, at de allerede efter et halvt år kunne ansætte Kristina.
Men hvordan har Helle og Thomas fået opbygget så stort et kundenetværk på så kort tid? Måske ligger svaret i valget af markedsføring. Klassisk markedsføring som store bannere, tilbudsreklamer og annoncer i lokalavisen er ikke noget, de bruger mange penge på. De har i stedet valgt at investere pengene i den tid, kunderne er i butikken.
”Nogle fredage kan vi godt finde på at åbne nogle specialøl, en flaske champagne eller byde på fermenteret the. Det er vigtigere for mig, at kunden får en særlig oplevelse og får lyst til at komme igen, end det er at betale dyre domme for markedsføring,” siger Helle.
Der er også en del, der bare kommer for at drikke en kop kaffe. For eksempel kommer der jævnligt en gruppe gymnasiepiger, der hænger ud i lænestolene i butikken. Og det er ikke noget, Helle ser som et problem for forretningen.
”Måske bruger vi mange penge på kaffe. Men det, at folk lærer os at kende som et behageligt sted at være, kan få dem til at fortælle om os til andre, der skal have nye briller eller få dem til at komme igen, hvis de en gang skal have briller selv,” siger Helle.
Men det betyder ikke, at der slet ikke bruges tid på markedsføring. Thomas lægger meget energi i butikkens Facebook- og Instagram-profil, hvor der stort set dagligt er nye opslag og billeder. Billederne tager han selv og krydrer dem med sjove catchphrases, som han selv finder på.
”Som udgangspunkt bruger vi ikke produktbilleder, som vi får fra leverandørerne. Det er meget polerede billeder med en flot model, som ikke afspejler vores butik. Det er vigtigt, at den stemning, man fornemmer i butikken, også skinner igennem på de sociale medier,” siger Thomas.
Derudover holder Helle Hein jævnligt arrangementer i samarbejde med andre lokalbutikker. For eksempel inviterede de til nytår en konditor og champagneleverandør ned i butikken, så folk kunne komme ind og købe kransekage og champagne samtidig med, at de oplevede butikken.
Det er ikke kun kunderne, Helle har fået rosende tilbagemeldinger fra. Hun hører jævnligt fra kollegaer i branchen, der føler sig inspirerede af konceptet og ideen om at skabe sit eget DNA.
”Vi har en leverandør, der fortalte, at han havde besøgt en optiker i Sverige, som skulle have ombygget sin butik. Han havde hørt om Helle Hein fra Danmark, som han havde ladet sig inspirere af. Så det har altså gjort indtryk, at vi har satset helhjertet på vores eget koncept,” siger Helle.
Det er tydeligt at mærke, at butikken er opstået og drevet af en passion for briller kombineret med en lyst til at være sig selv. Og selvom det går så godt i butikken, stopper Helles rejse ikke her.
”Fremtidsforskere siger, at virksomheder skal ture at skille sig ud. Der har vi været first movere i branchen, og vi har gjort det på eget initiativ – et initiativ, som aldrig stopper. Vi vil fortsætte med at gør ting i vores butik, som ikke er set før.”